Перед тим, як розпочати вивчення ділення раціональних чисел давайте пригадаємо як поділити:
1) натуральне число на натуральне число:
а) 63 ∶ 7 = 9
б) 25 ∶ 5 = 5
в) 28 ∶ 4 = 7 і т.
2) звичайний дріб на натуральне число:
а) ¹⁵/₈ ∶ 3 = ¹⁵/₈ ∙¹/₃=¹⁵/₈∙₃ = (5∙3)/(8∙3) = ⁵/₈
б) ³/₅ ∶ 5 = ³/₅ ∙¹/₅ = ³/₂₅
3) звичайний дріб на звичайний дріб:
а) ⁷/₉ ∶ ⁸/₃ = ⁷/₉ ∙ ³/₈ = (7 ∙3)/(3 ∙ 3 ∙ 8) = ⁷/₂₄
б) ¹⁵/₂₄ ∶ ⁸/₆ = ¹⁵/₂₄ ∙ ⁶/₈ = (3 ∙ 5 ∙ 8)/(3 ∙ 8 ∙ 6) = ⁵/₈
4) десятковий дріб на натуральне число:
а) 0,25 : 5 = (5 ∙ 5) / (100 ∙ 5) = 0,05
б) 0,348 : 58 = (348 : 58) ∙ 0,001 = 0,006
5) десятковй дріб на десятковий дріб:
а) 0,25 : 0,5 = (0,25 ∙ 10) : (0,5 ∙ 10) = 2,5 : 5 = 0,5
б) 256 : 0, 04 = 256 ∙ 100 : 4 = 25600 : 4 = 6400
Завдання розраховане на 4 уроки -
б) ³/₅ ∶ 5 = ³/₅ ∙¹/₅ = ³/₂₅
3) звичайний дріб на звичайний дріб:
а) ⁷/₉ ∶ ⁸/₃ = ⁷/₉ ∙ ³/₈ = (7 ∙
б) ¹⁵/₂₄ ∶ ⁸/₆ = ¹⁵/₂₄ ∙ ⁶/₈ = (
4) десятковий дріб на натуральне число:
а) 0,25 : 5 = (
б) 0,348 : 58 = (348 : 58) ∙ 0,001 = 0,006
5) десятковй дріб на десятковий дріб:
а) 0,25 : 0,5 = (0,25 ∙ 10) : (0,5 ∙ 10) = 2,5 : 5 = 0,5
б) 256 : 0, 04 = 256 ∙ 100 : 4 = 25600 : 4 = 6400
Зміст ділення раціональних чисел
Давайте розглянемо наступне завдання.
Завдання 1. Невідоме число помножили на -3, дістали 15. Яке невідоме число?
Розв'язання. Очевидно, що умову задачі мовою математики записують так: якщо х — невідоме число, то x · (-3) = 15; зрозуміло, що x = 15 : (-3).
Отже, поділити якесь а на b означає знайти таке с, щоб a = b · c.
Ділення двох чисел з однаковими знаками
Ми знаємо, що -3 · (+5) = -15; -3 · (-5) = + 15, і щоб помножити два числа з однаковими знаками (різними знаками), достатньо перемножити їх модулі та перед результатом поставити знак «+» («-»).
Але якщо -3 · (+5) = -15, то -15 : (+5) = -3; -15 : (-3) = +5;
або -15 : (+5) = -(|-15| : |+5|) = -(15 : 5) = -3;
та -15 : (-3) = +(|-15| : |-3|) = +(15 : 3) = +5.
Неважко помітити, що під час ділення раціональних чисел з однаковими (різними) знаками достатньо поділити модуль діленого на модуль дільника та перед результатом поставити знак «+» («-»).
(Зазвичай спочатку визначають знак частки,
а потім вже виконують ділення модулів.)
а потім вже виконують ділення модулів.)
Властивості ділення
Ми вже знаємо, що
а·1 = а;
а · 0 = 0, отже, зі змісту ділення випливає:
а : 1 = а,
а : а = 1,
0 : а = 0, якщо а ≠ 0,
але а : 0 не можна ні при яких а (якщо виникнуть запитання «чому?», повторити пояснення теми «Ділення натуральних чисел» у 5 класі).
Властивості ділення раціональних чисел
Властивості ділення раціональних чисел
якщо а, b, с — раціональні числа, де с ≠ 0:
1) (a + b) : c = a : c + b : c i навпаки: a : c + b : c = (a + b) : c;
2) (ab) : c = (a : c)b = a(b : c).
Наприклад
(-2,6 - 5) : 5 = -(2,6 - (5 : 5)) = -2,6;
(-2,7 + 3,69) : (-9) = -2,7 : (-9) + 3,69 : (-9) - 0,3 - 0,41 = -0,11.
Письмові вправи
1. Знайдіть частку:
а) - 4,5 : 9;
б) - 5 : (- 0,5);
в) 38,6 : (- 3,86);
г) - 9,6 : (- 4,8);
д) - 5,2 : 0,01;
є) - 340 : (- 1,7);
ж) - 6,6 : (- 1,1);
з) 14: (-0,28);
і) - 350 : 1,75.
2. Знайдіть частку:
а) (-¹/₂) : (- ¹/₄);
б) ¹/₃ : (- ¹/₆);
в) ³/₄ : (-³/₈);
г) -3 : 1¹/₂;
д) -4⁴/₅ : ⁸/₁₅;
є) 5⁵/₆ : (-6²/₃).
3. Розв'яжіть рівняння:
а) -2х = 10;
б) -3х = -9;
в) 0,2х = -4;
г) -1,2х = 3,6;
д) -¹/₄ х = ¹/₂;
д) -¹/₄ х = ¹/₂;
є) -²/₃ х = -1¹/₃.
4. Обчисліть, використовуючи зручний порядок дій:
а) (5²/₃ · (-1,4)) : 5²/₃;
б) (-8 · 6,9) : (-6,9);
в) (3,8 · (-2,1)) : (-0,19).
5. Виконайте дії:
а) 880 : (300 - 350) + 150 : (35 - 45) - 80;
б) (27 - 24 : (8 - 11)) · (- 9 + 8 : (27 - 35));
в) - 1,2 : (1,5 - 1,8) + 0,35 : (0,83 - 0,9);
г) -0,9 - ³/₁₉ · (4¹¹/₅₀ - 28,07 : 3,5) ;
д) ((3,24 : (-1,8) - 18,9) : 0,05)/((2,5-3,25) : (-0,5)).
6. Розв'яжіть рівняння:
а) 3(2х - 11) = -21;
б) -2(5 – 2х) = -14;
в) -5(х + 3) + 3 = -17;
г) 0,4х + 12 = -0,16;
д) |2х| + 1 = 6;
е) |5х – 3| = 8.
Додаткові вправи
1. Спростіть вираз та обчисліть його значення:
а) -5а - 8а + 8a при а = -5; -¹/₅; -2,6; 1.
б) 7b – 15b + 17b – 10b при b = -1; ²/₃; -15,5; 0.
2. Знайдіть значення виразу abc найбільш зручним способом при даних
значеннях букв:
значеннях букв:
а
|
b
|
с
|
19,19
|
0,25
|
- 4
|
5²/₇
|
-9³/₄
|
⁴/₃₉
|
-40
|
0,801
|
2,5
|
3. Розв'яжіть рівняння:
а) х · (-8,8) = 0;
б) (-x) · 3,74 = 0;
в) (х – 15) · 5,3 = 0;
г) (2,3 + x) · (-7,2) = 0;
г) (2,3 + x) · (-7,2) = 0;
д) -7²/₃ · (х + 9,11) = 0;
є) 92,1 · (-89,89 – х) = 0.
4. а) Яка кількість від'ємних множників повинна бути в добутку, щоб він
виражався додатним числом? від'ємним числом?
виражався додатним числом? від'ємним числом?
б) За яких умов добуток кількох множників дорівнює 0?
в) Як зміниться добуток кількох чисел, якщо його помножити на (-1)?
5. Розв'яжіть рівняння:
а) ¹/₅ у - ¹/₂ у + ¹/₃ у - ²/₃ у = ³/₅
б) 8(0,7х - 4) – 2(0,2х – 3) = -34.
Завдання за підручником: § 40, №№ 1111, 1113, 1116, 1118, 1121, 1125
Домашнє завдання: § 40, №№ 1112, 1114, 1117, 1119, 1122, 1126
Тестові завдання: за кодом 784270
Немає коментарів:
Дописати коментар